PROGRAMI
DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Ders AdıKoduVerildiği YılVerildiği YarıyılSüresi (T+U)Yerel KredisiAKTS Kredisi
Kentsel Tasarım ve Dönüşüm Stüdyosu IKENT 501512 + 237,50
 
Ders Bilgileri
Dersin Öğretim DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin Veriliş BiçimiYüz Yüze
 
Dersin Öğrenme Kazanımları:

Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
1. Kentsel ölçekte profesyonel planlama uygulamaları için deneyim kazanmak
2. Farklı konularda takım çalışması becerisine sahip olmak
3. Kentsel dönüşüm ve tasarım projelerinin teknik ve pratik detayları hakkında bilgi sahibi olmak
4. Grafik ve sözlü iletişim becerilerini geliştirmek
5. Kentsel tasarım ve dönüşüm süreçleri için veri ve belge toplamak, bilgileri analiz etmek, nitel/nicel planlama becerileri edinmek
 
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken DerslerYok
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen DerslerYok
 
Dersin Tanımı:

‘Kentsel Tasarım ve Dönüşüm Stüdyosunun amacı, öğrencilerin kentsel dönüşüm projelerini yürütebilecek bilgi ve becerileri edinmelerini sağlamaktır. Bu kapsamda dünya ve Türkiye’de kentsel dönüşümün içerikleri tanımlanarak bu konudaki başlıca yaklaşımlar ve uygulamalar değerlendirilecektir. Türkiye örneğinde kentsel tasarım süreçlerinin ve dönüşüm olgusunun kapsam ve içeriği konusundaki farklılıklar tanımlanacaktır. Kentsel dönüşüm konusunda dünya ülkelerinde geliştirilen temel kavramları, yaklaşımları ve uygulamaları içeren literatür derlenerek okunacak ve Türkiye’de kentsel dönüşümle ilgili yaklaşımlar ve geliştirilen politikalar değerlendirilecektir. Öğrencilerin kentsel dönüşüm projelerinin planlarını hazırlama ve kentsel tasarım projelerini yapabilme becerisi edinmelerine yönelik çalışmalar, kentsel tasarım konusunda temel kavramların özetlenmesi ve örnek projelerin incelenmesi ile başlayacaktır. Ardından seçilecek olan vaka çalışmasında, bilimsel bilgiye dayalı bir tasarım ve dönüşüm yaklaşımının nasıl geliştirilebileceği üzerine tartışmalar yürütülecek, ve dersin devam niteliğinde olan ‘Kentsel Tasarım ve Dönüşüm Stüdyosu II’ dersine temel sağlayacak nitelikte çalışmalar yapılacaktır.
 
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:

Ders kapsamında yapılan sunumlarda, üretken yapay zeka araçlarından yararlanılabilmektedir.
 
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı):
 
HaftaKonu
1Tanışma ve Dönemin Değerlendirmesi
2Çalışma Alanı: Tarihsel Süreci Anlamak
3Veri Toplama ve Kütüphanelerin Oluşturulması
4Çalışma Alanı: Tarihsel Süreci Anlamak
5Sunumlar/Odak 1: Temeller
6Kentsel Tasarımın Temelleri ve İlgili Mevzuat
7Stüdyo Kritikleri: Saha Detayları
8Kentsel Dönüşüm Temelleri ve İlgili Mevzuat
9Stüdyo Kritikleri: Saha Detayları
10Sunumlar/Odak 2: Çıkarımlar
11Yer ve Mekan Kavramlarını Dönüşüm Olgusu Üzerinden Okumak
12Stüdyo Kritikleri: Tasarım Çalışmaları
13Stüdyo Kritikleri: Tasarım Çalışmaları
14Stüdyo Kritikleri: Tasarım Çalışmaları
 
Kaynaklar:
Akkar Ercan, M. (2006) Kentsel Dönü?üm Üzerine Batı’daki Kavramlar, Tanımlar, Süreçler Ve Türkiye, Planlama(2006/2) 29-38 Ataöv, A. & Osmay,S. (2007) Türkiye’de Kentsel Dönüşüme Yöntemsel Bir Bakış, Odtu Mfd (24:2), 57-82 Carmona, M. & Tıesdell, S. Ed. (2007) Urban Design Reader, Architectural Press, Usa Carmona, M., Tıesdell, S., Heath, T., Öç, T. (2010) Public Places Urban Spaces: The Dimensions Of Urbandesign, Routledge Chıara, J., Panero, J. And Zelnık, M. (2011) Time Saver Standards For Housing And Residential Development,Tata Mcgraw Couch, C., Fraser, C. And Percy, S. (2003) Urban Regeneration İn Europe, Blackwell. Evans, G. (2005) Measure For Measure: Evaluating The Evidence Of Culture’s Contribution To Regeneration,Urban Studies. 01, 959–983. Gehl, J. (1987) Life Between Buildings: Using Public Space, Van Nostrand Lynch, K. (1981) A Theory Of Good City Form, The Mıt Press Özdemir, D. (Der.) (2011) Kentsel Dönüşümde Politika, Mevzuat, Uygulama: Avrupa Deneyimi, İstanbul Uygulamaları. Nobel Yayınları. Rapoport, A. (1977) Human Aspects Of Urban Form: Towards A Man-Environment Approach To Urban Formand Design, Pergamon Press Roberts, P. (2015) Urban Regeneration, Sage Schenk, L. (2012) Designing Cities: Basics, Principles, Projects, Bilhauser Basel Thorns, D.C. (2010) Kentlerin Dönüşümü: Kent Teorisi Ve Kentsel Yaşam, Soyak Yayınları Türkün, A. (Der) (2014) Mülk, Mahal, İnsan: İstanbul’da Kentsel Dönüşüm, İstanbul Bilgi Üniversitesi
 
Diğer Kaynaklar:
-
 
Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
Ders haftada 3 saat stüdyo çalışması olarak düzenlenecektir. Stüdyo çalışmaları bireysel, stüdyo eleştirileri ve jüri sistemi olarak düzenlenmiştir.
 
Değerlendirme Sistemi:
YöntemAdetKatkı (%)
Ara Sınav1%30
Final Sınavı1%40
Sözlü Sunum2%20
Ders Katılımı14%10
 
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu?
Gerektirmiyor
 
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
#Program YeterlilikleriKatkı
1Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur.4
2Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur.4
3Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur.4
4Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur.4
5Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur.4
6Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir.4
7Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir.4
8Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur.4
9Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir.4
10Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir.4
11Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir.4
12Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir.4
13Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir.4
14Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir.4
15Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir.4