Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kentsel Tasarım ve Dönüşüm Stüdyosu I | KENT 501 | 5 | 1 | 2 + 2 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kentsel ölçekte profesyonel planlama uygulamaları için deneyim kazanmak |
2. Farklı konularda takım çalışması becerisine sahip olmak |
3. Kentsel dönüşüm ve tasarım projelerinin teknik ve pratik detayları hakkında bilgi sahibi olmak |
4. Grafik ve sözlü iletişim becerilerini geliştirmek |
5. Kentsel tasarım ve dönüşüm süreçleri için veri ve belge toplamak, bilgileri analiz etmek, nitel/nicel planlama becerileri edinmek |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
‘Kentsel Tasarım ve Dönüşüm Stüdyosunun amacı, öğrencilerin kentsel dönüşüm projelerini yürütebilecek bilgi ve becerileri edinmelerini sağlamaktır. Bu kapsamda dünya ve Türkiye’de kentsel dönüşümün içerikleri tanımlanarak bu konudaki başlıca yaklaşımlar ve uygulamalar değerlendirilecektir. Türkiye örneğinde kentsel tasarım süreçlerinin ve dönüşüm olgusunun kapsam ve içeriği konusundaki farklılıklar tanımlanacaktır. Kentsel dönüşüm konusunda dünya ülkelerinde geliştirilen temel kavramları, yaklaşımları ve uygulamaları içeren literatür derlenerek okunacak ve Türkiye’de kentsel dönüşümle ilgili yaklaşımlar ve geliştirilen politikalar değerlendirilecektir. Öğrencilerin kentsel dönüşüm projelerinin planlarını hazırlama ve kentsel tasarım projelerini yapabilme becerisi edinmelerine yönelik çalışmalar, kentsel tasarım konusunda temel kavramların özetlenmesi ve örnek projelerin incelenmesi ile başlayacaktır. Ardından seçilecek olan vaka çalışmasında, bilimsel bilgiye dayalı bir tasarım ve dönüşüm yaklaşımının nasıl geliştirilebileceği üzerine tartışmalar yürütülecek, ve dersin devam niteliğinde olan ‘Kentsel Tasarım ve Dönüşüm Stüdyosu II’ dersine temel sağlayacak nitelikte çalışmalar yapılacaktır. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Tanışma ve Dönemin Değerlendirmesi |
2 | Çalışma Alanı: Tarihsel Süreci Anlamak |
3 | Veri Toplama ve Kütüphanelerin Oluşturulması |
4 | Çalışma Alanı: Tarihsel Süreci Anlamak |
5 | Sunumlar/Odak 1: Temeller |
6 | Kentsel Tasarımın Temelleri ve İlgili Mevzuat |
7 | Stüdyo Kritikleri: Saha Detayları |
8 | Kentsel Dönüşüm Temelleri ve İlgili Mevzuat |
9 | Stüdyo Kritikleri: Saha Detayları |
10 | Sunumlar/Odak 2: Çıkarımlar |
11 | Yer ve Mekan Kavramlarını Dönüşüm Olgusu Üzerinden Okumak |
12 | Stüdyo Kritikleri: Tasarım Çalışmaları |
13 | Stüdyo Kritikleri: Tasarım Çalışmaları |
14 | Stüdyo Kritikleri: Tasarım Çalışmaları |
|
Kaynaklar: |
Akkar Ercan, M. (2006) Kentsel Dönü?üm Üzerine Batı’daki Kavramlar, Tanımlar, Süreçler Ve Türkiye, Planlama(2006/2) 29-38
Ataöv, A. & Osmay,S. (2007) Türkiye’de Kentsel Dönüşüme Yöntemsel Bir Bakış, Odtu Mfd (24:2), 57-82
Carmona, M. & Tıesdell, S. Ed. (2007) Urban Design Reader, Architectural Press, Usa
Carmona, M., Tıesdell, S., Heath, T., Öç, T. (2010) Public Places Urban Spaces: The Dimensions Of Urbandesign, Routledge
Chıara, J., Panero, J. And Zelnık, M. (2011) Time Saver Standards For Housing And Residential Development,Tata Mcgraw
Couch, C., Fraser, C. And Percy, S. (2003) Urban Regeneration İn Europe, Blackwell.
Evans, G. (2005) Measure For Measure: Evaluating The Evidence Of Culture’s Contribution To Regeneration,Urban Studies. 01, 959–983.
Gehl, J. (1987) Life Between Buildings: Using Public Space, Van Nostrand
Lynch, K. (1981) A Theory Of Good City Form, The Mıt Press
Özdemir, D. (Der.) (2011) Kentsel Dönüşümde Politika, Mevzuat, Uygulama: Avrupa Deneyimi, İstanbul Uygulamaları. Nobel Yayınları.
Rapoport, A. (1977) Human Aspects Of Urban Form: Towards A Man-Environment Approach To Urban Formand Design, Pergamon Press
Roberts, P. (2015) Urban Regeneration, Sage
Schenk, L. (2012) Designing Cities: Basics, Principles, Projects, Bilhauser Basel
Thorns, D.C. (2010) Kentlerin Dönüşümü: Kent Teorisi Ve Kentsel Yaşam, Soyak Yayınları
Türkün, A. (Der) (2014) Mülk, Mahal, İnsan: İstanbul’da Kentsel Dönüşüm, İstanbul Bilgi Üniversitesi |
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders kuramsal olarak kentsel dönüşümün ve uygulamalarının değerlendirilmesiyle başlamaktadır. Dünya örnekleri incelendikten sonra Türkiye'de kentsel dönüşümle ilgili yasal çerçeve değerlendirilmektedir. Dersin kentsel tasarımla ilgili bölümü, kentsel tasarım konusunda uygulamaya esas olacak yöntemlerin öğretilmesiyle başlamakta, daha sonra öğrenciler kentsel dönüşüm uygulanabilecek bir alanın 1/5000 ölçekli nazım imar planını, 1/1000 ölçekli uygulama imar planını ve kentsel tasarım projesini hazırlamaktadır. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Sözlü Sunum | 2 | %20 |
Derse Devamsızlık | 14 | %10 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |