Ders Adı | Kodu | Verildiği Yıl | Verildiği Yarıyıl | Süresi (T+U) | Yerel Kredisi | AKTS Kredisi |
Kentsel Tasarım ve Dönüşüm Stüdyosu I | KENT 501 | 5 | 1 | 2 + 2 | 3 | 7,50 |
|
Ders Bilgileri |
Dersin Öğretim Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Biçimi | Yüz Yüze |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları:
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
1. Kentsel ölçekte profesyonel planlama uygulamaları için deneyim kazanmak |
2. Farklı konularda takım çalışması becerisine sahip olmak |
3. Kentsel dönüşüm ve tasarım projelerinin teknik ve pratik detayları hakkında bilgi sahibi olmak |
4. Grafik ve sözlü iletişim becerilerini geliştirmek |
5. Kentsel tasarım ve dönüşüm süreçleri için veri ve belge toplamak, bilgileri analiz etmek, nitel/nicel planlama becerileri edinmek |
|
Dersin Önkoşulları ve Birlikte Alınması Gereken Dersler | Yok |
Daha Önce Alınmış Olması Önerilen Dersler | Yok |
|
Dersin Tanımı:
‘Kentsel Tasarım ve Dönüşüm Stüdyosunun amacı, öğrencilerin kentsel dönüşüm projelerini yürütebilecek bilgi ve becerileri edinmelerini sağlamaktır. Bu kapsamda dünya ve Türkiye’de kentsel dönüşümün içerikleri tanımlanarak bu konudaki başlıca yaklaşımlar ve uygulamalar değerlendirilecektir. Türkiye örneğinde kentsel tasarım süreçlerinin ve dönüşüm olgusunun kapsam ve içeriği konusundaki farklılıklar tanımlanacaktır. Kentsel dönüşüm konusunda dünya ülkelerinde geliştirilen temel kavramları, yaklaşımları ve uygulamaları içeren literatür derlenerek okunacak ve Türkiye’de kentsel dönüşümle ilgili yaklaşımlar ve geliştirilen politikalar değerlendirilecektir. Öğrencilerin kentsel dönüşüm projelerinin planlarını hazırlama ve kentsel tasarım projelerini yapabilme becerisi edinmelerine yönelik çalışmalar, kentsel tasarım konusunda temel kavramların özetlenmesi ve örnek projelerin incelenmesi ile başlayacaktır. Ardından seçilecek olan vaka çalışmasında, bilimsel bilgiye dayalı bir tasarım ve dönüşüm yaklaşımının nasıl geliştirilebileceği üzerine tartışmalar yürütülecek, ve dersin devam niteliğinde olan ‘Kentsel Tasarım ve Dönüşüm Stüdyosu II’ dersine temel sağlayacak nitelikte çalışmalar yapılacaktır. |
|
Üretken Yapay Zeka Kullanımı:
Ders kapsamında yapılan sunumlarda, üretken yapay zeka araçlarından yararlanılabilmektedir. |
|
Dersin İçeriği (Haftalık Konu Dağılımı): |
|
Hafta | Konu |
1 | Tanışma ve Dönemin Değerlendirmesi |
2 | Çalışma Alanı: Tarihsel Süreci Anlamak |
3 | Veri Toplama ve Kütüphanelerin Oluşturulması |
4 | Çalışma Alanı: Tarihsel Süreci Anlamak |
5 | Sunumlar/Odak 1: Temeller |
6 | Kentsel Tasarımın Temelleri ve İlgili Mevzuat |
7 | Stüdyo Kritikleri: Saha Detayları |
8 | Kentsel Dönüşüm Temelleri ve İlgili Mevzuat |
9 | Stüdyo Kritikleri: Saha Detayları |
10 | Sunumlar/Odak 2: Çıkarımlar |
11 | Yer ve Mekan Kavramlarını Dönüşüm Olgusu Üzerinden Okumak |
12 | Stüdyo Kritikleri: Tasarım Çalışmaları |
13 | Stüdyo Kritikleri: Tasarım Çalışmaları |
14 | Stüdyo Kritikleri: Tasarım Çalışmaları |
|
Kaynaklar: |
Akkar Ercan, M. (2006) Kentsel Dönü?üm Üzerine Batı’daki Kavramlar, Tanımlar, Süreçler Ve Türkiye, Planlama(2006/2) 29-38
Ataöv, A. & Osmay,S. (2007) Türkiye’de Kentsel Dönüşüme Yöntemsel Bir Bakış, Odtu Mfd (24:2), 57-82
Carmona, M. & Tıesdell, S. Ed. (2007) Urban Design Reader, Architectural Press, Usa
Carmona, M., Tıesdell, S., Heath, T., Öç, T. (2010) Public Places Urban Spaces: The Dimensions Of Urbandesign, Routledge
Chıara, J., Panero, J. And Zelnık, M. (2011) Time Saver Standards For Housing And Residential Development,Tata Mcgraw
Couch, C., Fraser, C. And Percy, S. (2003) Urban Regeneration İn Europe, Blackwell.
Evans, G. (2005) Measure For Measure: Evaluating The Evidence Of Culture’s Contribution To Regeneration,Urban Studies. 01, 959–983.
Gehl, J. (1987) Life Between Buildings: Using Public Space, Van Nostrand
Lynch, K. (1981) A Theory Of Good City Form, The Mıt Press
Özdemir, D. (Der.) (2011) Kentsel Dönüşümde Politika, Mevzuat, Uygulama: Avrupa Deneyimi, İstanbul Uygulamaları. Nobel Yayınları.
Rapoport, A. (1977) Human Aspects Of Urban Form: Towards A Man-Environment Approach To Urban Formand Design, Pergamon Press
Roberts, P. (2015) Urban Regeneration, Sage
Schenk, L. (2012) Designing Cities: Basics, Principles, Projects, Bilhauser Basel
Thorns, D.C. (2010) Kentlerin Dönüşümü: Kent Teorisi Ve Kentsel Yaşam, Soyak Yayınları
Türkün, A. (Der) (2014) Mülk, Mahal, İnsan: İstanbul’da Kentsel Dönüşüm, İstanbul Bilgi Üniversitesi |
|
Diğer Kaynaklar: |
- |
|
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: |
Ders haftada 3 saat stüdyo çalışması olarak düzenlenecektir. Stüdyo çalışmaları bireysel, stüdyo eleştirileri ve jüri sistemi olarak düzenlenmiştir. |
|
Değerlendirme Sistemi: |
Yöntem | Adet | Katkı (%) |
Ara Sınav | 1 | %30 |
Final Sınavı | 1 | %40 |
Sözlü Sunum | 2 | %20 |
Ders Katılımı | 14 | %10 |
|
Ders İşbaşı Eğitimi (iş yerinde eğitim) Gerektiriyor mu? |
Gerektirmiyor |
|
Dersin Program Yeterlilikleri vs. Öğrenme Kazanımları:
|
# | Program Yeterlilikleri | Katkı |
1 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında özgün çalışmalar gerçekleştirebilmek için gerekli, uzmanlık düzeyinde bilgiye sahip olur. | 4 |
2 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında mevcut bilgi birikimini, yazını, çalışmaları ve projeleri anlayıp, eleştirel bir yaklaşımla çok boyutlu değerlendirebilecek farkındalığa sahip olur. | 4 |
3 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanında gerçekleştirilecek çalışmalar için gerekli sorun tespit etme, analitik düşünme, problem çözme ve karar verme gibi bilişsel ve pratik becerilere sahip olur. | 4 |
4 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda kazandığı bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini disiplinler arası bağlamlar içerisinde uygulama becerisine sahip olur. | 4 |
5 | Farklı alanlardan gelen bilgiyi kullanarak kentsel tasarım ve dönüşüm alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilir ve problem çözme becerisine sahip olur. | 4 |
6 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız yürütebilir. | 4 |
7 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusuyla doğrudan ya da dolaylı ilgili konu ve projelerde araştırma, saha çalışması, uygulama ve öğrenim süreçlerini yönetebilir, ekip çalışmalarında uzman olarak sorumluluk alabilir. | 4 |
8 | Öğrenimini kendi başına ya da bağımsız sürdürmeye olanak veren öğrenme ve araştırma yapma becerilerine sahip olur. | 4 |
9 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda yürüttüğü ya da parçası olduğu çalışma ve uygulamalara ilişkin ilgili paydaşlarla sözlü, yazılı ya da görsel iletişim kurabilir, görüş ve önerilerini paylaşabilir. | 4 |
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, Kentsel tasarım ve dönüşümle ilgili temel kavramları öğrenir, çalışmaları için gerekli kaynak taramasını yapabilir. | 4 |
11 | Kentsel tasarım ve dönüşüm konusunda analiz, planlama ve tasarım yapmasını sağlayacak bilgisayar yazılımlarını ve iletişim teknolojilerini uzmanlık düzeyinde kullanabilir. | 4 |
12 | Kentsel tasarım ve dönüşümü doğrudan ya da dolaylı ilgilendiren konularda eleştirel yaklaşır, araştırma yapar, sonuçları sentezler ve sistematize eder; bu süreçleri ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı, sözlü ya da görsel olarak sunabilir. | 4 |
13 | Kentsel tasarım ve dönüşüm karar ve uygulamalarının toplumsal, ekonomik, çevresel ve etik açıdan getirdiği sorumlulukların bilincinde olarak çalışmalarını gerçekleştirir. | 4 |
14 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanındaki çalışmalarını kentsel yaşam kalitesi çerçevesinde değerlendirerek gerçekleştirir. | 4 |
15 | Kentsel tasarım ve dönüşüm alanının çok boyutlu ve disiplinlerarası yapısının ve farklı ölçeklerde çalışmaya imkân verdiğinin farkında olarak analiz, strateji ve politika geliştirme, tasarım, planlama ve/veya uygulama projeleri gerçekleştirebilir. | 4 |